روزگار سرد بازار سهام در نیمه داغ تابستان

معاملات بورس امروز نیز بی‌جان بسته شد. به طوری که در بازار دیگر خریداری باقی نمانده که سهم‌های به حراج گذاشته شده مردم را بخرد. روزگاری قرار بر این بود که بازار سرمایه محلی برای تقسیم سود میان مردم و تولیدکنندگان باشد. اما هرچه می‌گذرد دیگر توانی برای سرمایه‌گذاری در تولید باقی نمی‌ماند.

در این هنگام است که اهالی بورس نیز آب نشدن سرمایه‌ خود، وارد بازارهای سفته‌بازانه می‌شوند. سوالی که مطرح می‌شود این است که تا چه زمانی باید شاهد بی‌رمقی بازار سرمایه بود؟

اما در سمت دیگر بازار، بلوک 3.36 درصدی سهام خودرو در روز گذشته فروخته شد. در ابتدا خریدار این بلوک، واکنشی به آن نداشت و در نهایت، پیش از بازگشایی بازار امروز، گروه بهمن این موضوع را در سامانه کدال اطلاع‌رسانی کرد. اما واکنش بورس به این موضوع طبق پیش‌بینی‌ها نبود و اکثر نمادهای گروه خودرویی در روز جاری با رنج منفی روبه‌‌رو بودند.

بورس امروز در یک نگاه

پایان بورس امروز 30 مرداد 1402

معاملات بورس امروز به گونه‌ای بسته شد که شاخص کل، در خلاف جهت روز گذشته حرکت کرد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با رشد دو هزار و 411 واحدی که معادل 0.12 درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح یک میلیون و 956 هزار واحدی ایستاد.

شاخص هم‌وزن نیز با فرمان شاخص کل حرکت کرد. به این ترتیب نماگر شرکت‌های کوچک و متوسط بازار نتوانست به ارتفاع خود بیفزاید و با کاهش 0.1 درصدی به سطح 674 هزار و 219 واحدی رسید.

گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 6 میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقد و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و 540 میلیارد تومان نشان می‌دهد. تا لحظه نگارش این گزارش ارزش معاملات (سهام، حق تقد و صندوق‌های سهامی) به کف هشت ماهه‌ خود رسیده است.

ورود و خروج پول حقیقی

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در روز جاری حکایت از خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از خروج 357 میلیارد تومانی پول از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

بیشترین ارزش معاملات

در جریان معاملات امروز سه سهم بمولد، وبملت و سصفها بیشترین ارزش معاملات و سهم‌های بمولد، دی و شستا به ترتیب بیشترین حجم معاملات را ثبت کرده‌اند. سهم بمولد که در هفته گذشته برای اولین بار عرضه شد، تنها سه روز نوسان مثبت را ثبت کرد و پس از آن در روز جاری با عرضه سنگین روبه‌رو شد. به طوری که در فیلترهای بورسی نام این سهم در صف پرمعامله‌ترین‌ها قرار گرفت. همچنین سهم فارس نیز بیشترین ارزش بازار را در اختیار خود گرفت.

بکام با افزایش هفت درصدی بیشترین بازدهی روز را از آن خود کرد. در مقابل، سخزر نیز با افت هفت درصدی در جریان بازار امروز بدترین عملکرد را ثبت کرد.

ورود پول هوشمند

بیشترین خالص خرید حقیقی نیز به سهم‌های بمولد، فسوژ و غاذر تعلق گرفت. همچنین سهم‌های شپنا، نیان و البرز نیز در جریان معاملات امروز ورود پول هوشمند داشتند. در سوی دیگر، فیلترهای بورسی نشان می‌دهند که نمادهای خاور، خزامیا و خدیزل خروج پول هوشمند داشتند

لازم به ذکر است بیشترین سرانه خرید حقیقی در سهم‌های تکنو، مادیرا و سصفها رقم خورد. همچنین وپست در جریان معاملات امروز بیشترین فشار تقاضا را ثبت کرد. در مقابل، بیشترین فشار ولکار نیز در نماد بمیلا بود.

آخرین اخبار
بیشتر بخوانید

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here